پلاسما تراپی زخم

DBD پلاسما پلاسما تراپی زخم پلاسما درمانی در زخم

پلاسما تراپی زخم

ماده دارای حالت چهارمی غیر از این سه (جامد، مایع و گاز) است که همه در مورد آن می‌دانند.

این حالت چهارم ماده پلاسما نام دارد. وقتی گرمای بیشتری به گاز می‌دهیم گاز گرم شده به پلاسما تبدیل می‌شود. بنابراین در اصل، پلاسما حالتی عجیب و غریب است که از مخلوطی از الکترونها، اتم های باردار و اتم های خنثی تشکیل شده است.

 

پلاسمای سرد چیست؟

پلاسما همیشه گرم نیست. پلاسمای سرد (یا پلاسمای غیر تعادلی) پلاسمایی است که دمای اجزای تشکیل دهنده آن با یکدیگر متفاوت است. الکترون ها در دمای بالاتر (بیش از 10000 کلوین) و اتم های خنثی در دمای اتاق هستند. در آزمایشگاه، پلاسمای سرد عموماً با تأمین انرژی الکتریکی به گازهای بی‌اثر مختلف تولید می‌شود. این را می‌توان در دمای اتاق و در فشار اتمسفر انجام داد. دو چیز بسیار جذاب در مورد پلاسمای سرد وجود دارد. اول اینکه، پلاسمای سرد منبع الکترون های با دمای بالا در شرایط محیطی (دمای اتاق و فشار) است. دوم، پلاسمای سرد هنگام تعامل با یک محیط باز یا کنترل شده، گونه های واکنش پذیر زیادی تولید می‌کند. از این گونه های واکنش پذیر می‌توان برای بسیاری از واکنش های شیمیایی در زمینه های مختلف استفاده کرد.

 

 

دستگاه DBDپلاسما زخم پلاسما چیست؟

 

کاربردهای پلاسمای سرد چیست؟

در علم پزشکی از پلاسمای سرد برای درمان دندان، زخم، پوست و استریل کردن وسایل پزشکی استفاده می‌شود. در صنایع غذایی، پلاسمای سرد در فرآیند بسته بندی و همچنین در تولید مواد غذایی کاربرد دارد. به دلیل ظرفیت گرمایی کم پلاسمای سرد، تنوع کاربردهای پلاسما و مهمتر از همه بازدهی هزینه تولید آن باعث علاقه بسیار زیادی به فناوری پلاسما شده است. محققان به طور مداوم از کاربردهای جدیدی که علم پلاسما ارائه می‌دهد شگفت زده می‌شوند.

 

پلاسما تراپی زخم

پلاسما به علت خاصیت ضد باکتری که دارد در درمان انواع زخم‌ها از جمله زخم بستر، زخم دیابتی و سوختگی کاربرد دارد.

پلاسما تراپی زخم با کاهش لود باکتری در بستر زخم و افزایش رگ‌زایی که ایجاد می‌کند نقش مهمی در درمان زخم‌های مزمن ایفا می‌کند و به یکی از ارکان اساسی کلینیک‌های زخم تبدیل شده است.

همچنین پلاسما می‌تواند با تاثیر بر فاکتور‌های رشد و کلاژن‌سازی، روند درمان زخم را سرعت ببخشد و طول مدت درمان زخم را کاهش دهد.

 

 

پلاسما تراپی زخم و فواید پلاسما برای زخم

 

کاربرد‌های DBD پلاسما در درمان زخم

روند درمان زخم در چهار مرحله انجام ‌می‌شود که شامل موارد ذیل است:

  • هموستاز: هموستاز مرحله ای از درمان زخم است که با توقف خونریزی و تجمع پلاکتی انجام می‌پذیرد و ثابت شده است که پلاسما تراپی زخم اثر خوبی در انعقاد خون و تحریک فعالیت پلاکتی دارد.

 

  • فاز التهاب: فاز التهابی مرحله دوم ترمیم زخم است و بلافاصله بعد از آسیب رگ های خونی و خارج شدن مواد موجود در عروق خونی به بیرون شروع می‌شود و علت ایجاد ادم موضعی نیز می‌باشد. پلاسما در کنترل فاکتور های التهابی بسیار موثر است. به همین دلیل است که یکی از کاربرد‌های پلاسما کنترل انواع التهاب های دهانی، واژینال، پوستی و زخم می‌باشد.

 

  • فاز تکثیر: فاز تکثیر در درمان زخم، هنگامی که در بافت زخم نوسازی یا بافت‌ جدید شکل می‌گیرد، شروع می‌شود. بافت جدید با کلاژن و ماتریکس خارج سلولی ساخته می‌شود و علاوه بر آن یک گروه جدید از عروق خونی باید به وجود بیاید و یک بافت سالم و گرانوله باخونرسانی و اکسیژن مناسب تولید می‌گردد. در این مرحله پلاسما با خاصیت رگ‌زایی، کمک شایانی به تشکیل بافت جدید می‌کند.

 

  • فاز بلوغ: فاز مچوریشن که به آن فاز ریمودلینگ نیز گفته می‌شود. فاز بلوغ زمانی است که کلاژن نوع سه به نوع یک تبدیل می‌شود و زخم کاملا پوست ‌میاورد و بسته می‌شود. در فاز ریمودلینگ، کلاژن‌ها در طول خطوط فشاری دوباره جذب می‌شوند و بنابراین فیبرهای کلاژن به هم نزدیک و نزدیک‌تر شده و متراکم می‌شوند.

 

پلاسما درمانی زخم در کلینیک زخم

با توجه به خواص پلاسما که به آن‌ها اشاره کردیم، از این دستگاه‌ها در موارد دیگر پزشکی مانند کنترل و درمان عفونت زنان و همچنین در مبحث زیبایی پوست و جوانسازی نیز استفاده می‌شود. در کلینیک زخم ترنم علاوه بر استفاده از پانسمان‌های نوین، از دستگاه DBD پلاسما جهت پلاسما تراپی زخم و تسریع روند درمان زخم استفاده می‌شود.

 

پلاسما درمانی زخم در کلینیک زخم

 

جهت دریافت مشاوره و درمان زخم با پلاسما تراپی با ما تماس بگیرید: 02147623737

 

5/5 - (160 امتیاز)