مراقبت های بعد از پیوند پوست

مراقبت های بعد از پیوند پوست

کارشناسان زخم پس از جراحی شما را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت، علائم حیاتی شما را زیر نظر می‌گیرند و برای کنترل درد به شما دارو می‌دهند. اگر پیوندی با ضخامت نسبی کرده‌اید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که چند روز در بیمارستان بمانید تا مطمئن شود پیوند و محل اهداکننده به خوبی بهبود می‌یابند.

پیوند باید در عرض 7 روز شروع به توسعه عروق خونی و اتصال به پوست اطراف آن کند. اگر این رگ‌های خونی در مدت کوتاهی پس از جراحی شروع به شکل‌گیری نکردند، می‌تواند نشانه‌ای باشد که بدن شما پیوند را پس می‌زند. ممکن است بشنوید که پزشکتان می‌گوید که پیوند «گرفته نشده است». این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد از جمله:

  • عفونت، مایع یا خون در زیر پیوند جمع می‌شود حرکت بیش از حد گرافت روی زخم
  • سیگار کشیدن
  • جریان خون ضعیف در ناحیه پیوند

 

نحوه مراقبت و پانسمان گرافت پوستی

اگر پیوند پوست اول انجام نشود، ممکن است به جراحی دیگری و پیوند جدید نیاز داشته باشید. هنگامی که بیمارستان را ترک می‌کنید، پزشک داروهای تجویزی برای کمک به کاهش درد به شما می‌دهد. آنها همچنین به شما نحوه مراقبت از محل پیوند و محل اهداکننده را برای جلوگیری از عفونت زخم آموزش می‌دهند. به طور کلی، اگرچه پزشک دستورالعمل‌های خاصی را ارائه می‌کند، اما باید پانسمان روی زخم راطبق دستور کارشناس زخم نگه دارید. برخی از دستورالعمل هایی که ممکن است دریافت کنید عبارتند از:

  • بانداژ خود را خشک و تمیز نگه دارید
  • تا جایی که ممکن است محل پیوند را ثابت نگه دارید
  • اجتناب از تماس با باند، مگر اینکه آن را تغییر دهید
  • بالا بردن محل پیوند بالاتر از سطح قلب هنگام نشستن یا دراز کشیدن، که می‌تواندبه کاهش تورم و تجمع مایع کمک کند
  • در صورت خونریزی، با استفاده از یک پارچه تمیز به مدت 10 دقیقه فشار وارد کنید

 

مراقبت های بعد از پیوند پوست

 

علائم پس زدن پیوند پوست

پس از آن زمان، پزشک شما بانداژ را برمی دارد و باید از برداشتن، خراشیدن یا لمس پوست پیوند شده خودداری کنید.

محل اهدا کننده در عرض 2 تا 3 هفته بهبود می‌یابد، اما محل پیوند کمی بیشتر طول می‌کشد تا بهبود یابد. همانطور که بهبود می‌یابد،باید از انجام هرگونه فعالیتی که می‌تواند باعث کشیدگی یا آسیب به محل پیوند شود، خودداری کنید. پزشک به شما می‌گوید چه زمانی از سرگیری فعالیت های معمولی بی خطر است. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب بالا
  • خونریزی کنترل نشده در محل
  • علائم عفونت مانند بو و التهاب یا افزایش تورم یا قرمزی لبه ها
  • بدتر شدن درد
  • و هر علامت هشدار دیگری که پزشک به شما می‌گوید

 

مراقبت از محل اهدا کننده پیوند پوست

علاوه بر این، شما باید از محل اهدا کننده مراقبت کنید که با بانداژ نازکی پوشانده می‌شود. از تماس با آن ناحیه خودداری کنید مگر اینکه دستور برداشتن یا تعویض بانداژ داده شود. این قسمت ممکن است برای چند روز مقداری مایع ترشح کند. این طبیعی است، اما اگر تورم یا درد شدید در محل وجود داشت با پزشک خود تماس بگیرید. 7 تا 10 روز طول می‌کشد تا این ناحیه بهبود یابد. هنگامی که پزشک بانداژ را بردارد، ممکن است ناحیه صورتی به نظر برسد. به تدریج رنگ معمولی را به دست می‌آورد.

 

مراحل بهبود پیوند پوست

اگرچه همه افراد با سرعت متفاوتی بهبود می‌یابند، می‌توانید انتظار داشته باشید که برخی از مراحل زیر را طی کنید، زیرا پیوند پوست شما به پوست اطراف متصل می‌شود و شروع به بهبود می‌کند. باید حدود 7 تا 10 روز در ناحیه اهدا کننده پانسمان انجام شود. پس ازبرداشتن باند، باید از خاراندن، برداشتن یا لمس آن ناحیه در حین بهبودی خودداری کنید.

 

مراقبت از محل اهدا کننده پیوند پوست

 

مراقبت های بعد از پیوند پوست با ضخامت نسبی

پس از این روش، متخصص زخم احتمالاً ناحیه آسیب دیده را با یک پانسمان می‌پوشاند و آن را از نظر عفونت کنترل می‌کند. پوست شما احتمالاً در ابتدا پس از جراحی دارای رنگ بنفش یا قرمز خواهد بود. پس از حدود 5 تا 7 روز، پیوند باید شروع به اتصال به بافت اطراف کند.

پزشک یا جراح شما نشانه هایی از اینکه محل بهبود یافته است را بررسی می‌کند. پس از حدود 2 تا 3 هفته، محل اهداکننده شما باید بهبود یابد. این باعث می‌شود که این روش برای سوختگی‌های شدید و سایر شرایطی که نواحی وسیعی از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، انتخاب خوبی باشد، زیرا جراح می‌تواند پس از بهبودی از همان محل اهداکننده استفاده کند. شما باید تا چند هفته پس از عمل از فعالیت هایی که می‌تواند به پیوند پوست آسیب برساند اجتناب کنید. شما باید با پزشک خود در مورد زمان ایمن بودن بازگشت به تمام فعالیت های معمول خود صحبت کنید.

 

مراقبت های بعد از پیوند پوست تمام ضخامت

پوست کامل نیز چندین هفته طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابد، اما مراحل بهبودی کمی با پیوند پوست با ضخامت نسبی متفاوت است. در طی 24 ساعت این روش، احتمالاً پوست شما مقداری متورم خواهد شد.

تیم درمانی شما وضعیت شما را کنترل می‌کند و در صورت نیاز، تغییرات پانسمان و دارو را برای کمک به مدیریت ناراحتی یا درد اعمال می‌کند. پس از حدود 48 تا 72 ساعت، عروق خونی باید شروع به اتصال در محل کنند. گردش خون کامل به پوست پیوند شده باید در حدود 4 تا 7 روز بازگردد. با بهبودی، احساس معمول در پوست را دوباره به دست خواهید آورد. این فرآیند ممکن است چندین هفته، ماه یا حتی سال ها طول بکشد تا به طور کامل بازگردد.

 

مراقبت های بعد از پیوند پوست تمام ضخامت پانسمان گرافت

 

جهت مشاوره سوختگی و انجام گرافت پوستی می‌توانید با کلینیک زخم ترنم تماس بگیرید و اطلاعات لازم را در ویزیت حضوری دریافت کنید. جهت تعیین نوبت ویزیت با شماره زیر تماس بگیرید:

02147623737

5/5 - (13 امتیاز)