کلینیک تخصصی ترنم دکتر موحدین

درمان انوع بیماری های مرتبط با زخم پوست به صورت تخصصی

درمان لنف ادم

لنف ادم

لنف ادم تورمی است که توسط مجموعه‌ای از مایعات لنفاوی زیاد ایجاد می‌شود. معمولاً در بازوها و پاها اتفاق می افتد، اما می‌تواند در سایر قسمت های بدن نیز اتفاق بیفتد. این تورم ممکن است باعث درد شود و حرکت منطقه آسیب دیده را محدود کند.

 

لنف چیست؟

لنف یک مایع غنی از پروتئین است که در بدن شما در رگ های لنفاوی حرکت می‌کند. این کار عواملی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد اضافی را جمع می‌کند و آنها را به غدد لنفاوی شما منتقل می‌کند. گره های لنفاوی شما سپس مایعات را فیلتر می‌کنند تا ناخالصی ها از بدن شما خارج شود.

 

لنف چیست؟

 

علل ایجاد لنف ادم

اگر سیستم لنفاوی شما آسیب دیده یا انسداد وجود داشته باشد، مایع می‌تواند در بافت نرم زیر پوست شما ایجاد شود و به شکل لنف ادم ظاهر شود.

 

انواع لنف ادم

دو نوع لنف ادم وجود دارد، لنف ادم اولیه و لنف ادم ثانویه.

 

لنف ادم اولیه

لنف ادم اولیه بسیار کم اتفاق می‌افتد. این یک مشکل ژنتیکی است که به علت اینکه غدد لنفاوی یا رگ های شما به اندازه کافی توسعه نیافته اند یا در کل از بین رفته اند، به وجود می‌آید.

 

لنف ادم ثانویه

لنف ادم ثانویه توسط بیماری دیگری ایجاد می‌شود که به عروق یا غدد لنفاوی شما آسیب می‌رساند. لنف ادم ثانویه ممکن است ناشی از:

  • عفونت در غدد لنفاوی
  • انگل ها
  • سرطان یا پرتودرمانی توده سرطانی
  • عمل جراحی
  • برداشتن غدد لنفاوی
  • و…

باشد.

 

لنف ادم دست

 

علائم لنف ادم

شایع ترین علامت لنف ادم تورم در یک یا هر دو بازو یا پا است. این تورم که می‌تواند در انگشتان هم گسترش یابد، معمولاً با گذشت زمان به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

در ابتدا تورم نرم و روان است. با گذشت زمان، می‌تواند چگال تر و فیبری تر شود و ممکن است پوست شما را دانه دار جلوه دهد. همچنین ممکن است در اندام مبتلا دچار درد، سنگینی و یا محدودیت حرکتی شوید که ممکن است انجام ورزش یا انجام فعالیت های دیگر را دشوار کند.

با گذشت زمان، این علائم ممکن است منجر به مشکلات دیگری از جمله عفونت و در موارد نادر سرطان شود. اگر تورم در بازو یا پا از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم لنف ادم

 

تشخیص لنف ادم

پزشک شما می‌خواهد از تاریخچه پزشکی شما آگاهی داشته باشد. همچنین ممکن است تست های تصویربرداری را برای کمک به تشخیص مشکل انجام دهید.

لنفوسنتی گرافی اسكنی است كه می‌تواند انسداد و يا رگ های لنفاوی گمشده را تشخيص دهد. این کار با تزریق مواد رادیواکتیو انجام می‌شود. آزمایشات دیگر برای بررسی علت تورم شما شامل MRI، سی تی اسکن و سونوگرافی است.

 

تشخیص لنف ادم

 

درمان لنف ادم

پزشک شما براساس وضعیت بیماری شما ممکن است روش های درمانی زیر را توصیه کند:

  • لباس های فشرده سازی: این آستین های پارچه ای برای کمک به گردش مایعات لنفاوی به اندام آسیب دیده فشار می‌آورند.
  • دستگاه های فشرده ساز: این آستین های فشارنده به پمپ متصل شده‌اند که به طور خودکار اعمال می‌شود و فشار را بر روی اندام شما در یک برنامه زمان بندی شده از بین می‌برد تا از ایجاد لنف جلوگیری کند.
  • ورزش: تمرینات نرم ممکن است باعث تخلیه لنف و تقویت اندام آسیب دیده شما شود.
  • بانداژ: اگر به روش صحیح پیچیده شود ممکن است به فشار مایع لنفاوی به سمت تنه بدن شما کمک کند. شما همچنین ممکن است آنها را بپوشید تا از بازگشت مایعات لنفاوی به اندام آسیب دیده جلوگیری شود.
  • ماساژ: یک متخصص آموزش دیده می‌تواند ماساژ سبک را برای کمک به انتقال مایعات از مناطق تورم به مناطق دیگر که رگ های لنفاوی کار می کنند، انجام دهد. حتی می‌توانید یاد بگیرید که چگونه از این تکنیک های ماساژ استفاده کنید.

 

درمان لنف ادم

 

در کلینیک زخم ترنم، بانداژ تخصصی لنف ادم  و درمان لنف ادم زیر نظر پزشک فوق تخصص جراحی عروق انجام می‌شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص درمان لنف ادم تماس بگیرید: 02147623737

4.9/5 - (243 امتیاز)
تماس 02147623737