زخم پاشنه پا

درمان زخم پاشنه پا پانسمان زخم پاشنه

زخم پاشنه پا

زخم پاشنه پا آسیب موضعی به پاشنه پا است که در نتیجه فشار به پاشنه یا گاهی همراه با عوامل مربوط به دیابت ایجاد می‌شود.

پاشنه درپشت پا قرار دارد و از تاندون آشیل در اطراف سطح کف پا امتداد می‌یابد و نوک استخوان پاشنه را می‌پوشاند. پاشنه یک محل رایج برای ایجاد زخم بستر و زخم پاشنه پا است، به ویژه در افرادی که به پشت دراز کشیده و بی حرکت هستند. همچنین در افراد مبتلا به دیابت که عروق اندام تحتانی دچار گرفتگی یا تنگی می‌شود، زخم ناحیه پاشنه شایع می‌باشد.

در زخم‌های پاشنه پا، استخوان و تاندون می‌توانند درگیر شوند زیرا بافت همبند زیرین به مقدار کمی وجود دارد.

اندام تحتانی می‌تواند در معرض فرآیندهای بیماری مانند ایسکمی، ادم، تغییرات ساختاری (به دلیل شکستگی یا اختلالات استخوانی) و نوروپاتی باشد که همگی بر ایجاد و بهبود زخم های پاشنه پا تأثیر می‌گذارند.

 

زخم پاشنه پا

 

علت ایجاد زخم پاشنه پا

در درمان زخم پاشنه پا ابتدا می‌بایست علت ایجاد زخم رو مشخص کنیم. علت ایجاد زخم یا به دلیل فشار زیاد و زخم بستر هست یا به دلیل گرفتگی عروق محیطی و زخم ایسکمیک.

 

درمان زخم پاشنه پا

در مواردی که زخم تنها به دلیل فشار ایجاد شده باشد و گرفتگی عروق نداشته باشیم جهت دبریدمان یا پاکسازی بافت مرده اقدام می‌شود تا لایه های زیرین زخم شروع به رشد کنند و بافت مورد نیاز جهت درمان زخم روی استخوان را بپوشاند.

گاهی زخم‌های پاشنه به علت گرفتگی عروق و در بیماران مبتلا به دیابت اتفاق می‌افتد که ابتدا باید خونرسانی اندام تحتانی توسط جراح عروق و با استفاده از دستگاه سونوگرافی کالر داپلر بررسی شده و در صورت نیاز با آنژیوپلاستی برطرف گردد و سپس نسبت به پاکسازی و دبریدمان زخم اقدام شود. در صورتی که قبل از بررسی خونرسانی عروق اندام تحتانی شروع به دبریدمان جراحی کنیم احتمال عفونت زخم و گانگرن پا (اصطلاحا سیاه شدن پا) مشهود خواهد بود.

در بیماران دچار زخم پاشنه پا می‌بایست در شروع درمان با توجه به احتمال درگیری تاندون و استخوان، آنتی بیوتیک مناسب تجویز شود و بیمار مصرف نماید.

مورد مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد برداشتن فشار یا آفلودینگ ناحیه پاشنه است. در صورتی که این آفلودینگ رعایت نشود درمان زخم پاشنه دشوار خواهد بود و احتمال نکروز شدن دوباره بافت بیشتر می‌شود.

 

"علت

 

درمان زخم پاشنه در کلینیک زخم ترنم

ما در کلینیک زخم ترنم با حضور پزشکان متخصص و همکاری این متخصصان زخم‌ پاشنه پا را پس از بررسی عروقی و دبریدمان مناسب مورد معالجه قرار می‌دهیم. تمام معاینات اعم از معاینه عروقی و زخم و انجام پانسمان زخم پاشنه در محل کلینیک زخم ترنم انجام می‌شود.

 

درمان زخم پاشنه در کلینیک زخم

 

جهت تعیین نوبت ویزیت در کلینیک با شماره روبرو تماس بگیرید: 02147623737

5/5 - (13 امتیاز)