پیشگیری از زخم پای دیابتی

پیشگیری از زخم پای دیابتی

یکی از آسیب های شایع در افراد دیابتی زخم دیابتی است که در پا و اندام تحتانی ایجاد می‌شود. اگر مبتلا به دیابت هستید، پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از زخم پای دیابتی ، یا جلوگیری از وخیم تر شدن آنها اقداماتی انجام دهید.

بدون درمان، حتی یک تاول کوچک روی پا در عرض چند روز می‌تواند به یک زخم پای دیابتی بزرگ تبدیل شود.

پیشگیری از زخم پای دیابتی

از آنجا که افراد دیابتی غالباً آسیب عصبی به نام نوروپاتی محیطی دارند که مانع احساس درد در پا می‌شود، هر نوع تاول، بریدگی یا خراش ممکن است مورد توجهشان قرار نگیرد. دیابت همچنین با کاهش جریان خون در پاها همراه است که موجب زخم های شدید در پاها می‌شود و همچنین این امر می‌تواند سرعت بهبودی زخم را کاهش دهد، به طوری که با ایجاد زخم، بهبودی کامل آن ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد.

از آنجا که زخم دیابتی یک زخم باز است، خطر عفونت آن زیاد می‌باشد. عفونتی که از زخم شروع می‌شود می‌تواند از طریق جریان خون به استخوان پا برسد و سبب عفونت استخوان گردد. عفونت در استخوان می‌تواند خطر جدی برای سلامتی داشته باشد و در موارد شدید ممکن است به قطع پا آسیب دیده نیز منجر شود.

پیشگیری از زخم پای دیابتی آسان است. پزشکان در کشورهای پیشرفته بررسی های روزانه پا را توصیه می‌کنند تا هرگونه آسیب دیدگی را فوراً درمان کرد و از مزمن شدن و عمیق تر شدن زخم جلوگیری کرد. کنترل سطح قند خون و تناسب اندام و وزن متناسب می‌تواند به سلامتی بدن کمک کند و همچنین سرعت بهبودی را افزایش دهد.

بررسی روزانه پا

متخصصین زخم به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند تا هر روز پاهایشان را از نظر وجود تاول، بریدگی، خراش و ناخن های نامرتب بررسی کنند.

همچنین ضروری است که کف پاها را در صورت تنها بودن با آینه بررسی کنید، زیرا تاول ها اغلب در کف پا ایجاد می‌شوند. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که پاها را از نظر علائم عفونت، از جمله قرمزی، تورم و گرما کنترل کنید. اگر این تغییرات را مشاهده کردید، بلافاصله به دنبال درمان باشید.

بررسی روزانه پای دیابتی

کفش مناسب

پوشیدن کفشی که مناسب نباشد خطر تاول زدن را افزایش می‌دهد. کفش ها نباید خیلی تنگ، خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشند. اندازه و عرض پا ممکن است با گذشت زمان تغییر کند، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند هر زمان کفش جدید می‌خرید پای خود را اندازه گیری کنید.

یک کفش کاملاً متناسب دارای نیم سانتی متر فضای بین انگشتان و نوک کفش است و پشتیبانی کافی از قوس پا را فراهم می‌کند.

کفش افراد دیابتی

متخصصین سلامت پا توصیه می‌کنند که از جوراب های تمیز و خشک که کش های محکمی ندارند استفاده کنید، زیرا کش های محکم ممکن است جریان خون در پا را محدود کند.

پزشکان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند که از راه رفتن با پای برهنه و پوشیدن صندل که پاهایشان را در معرض آسیب ها قرار می‌دهد و باعث خراشیدگی و تحریک پا می‌شود، خودداری کنند. همچنین باید از کفش های پاشنه بلند استفاده نکنید زیرا باعث فشار اضافی در قسمت جلوی پا می‌شود. کفش های پاشنه بلند می‌توانند به پوست آسیب بزنند و تاول ایجاد کنند.

قند خون

اگر مبتلا به دیابت هستید، باید سطح قند خون را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که در یک محدوده سالم است. افزایش قند خون ممکن است منجر به زخم دیابتی و همچنین عدم بهبودی زخم شود.

متخصصان غدد پزشكانی هستند كه در مدیریت بیماری دیابت تخصص دارند. آنها می‌توانند دوز داروهای مصرفی را جهت کنترل و مدیریت سطح قند خون تعیین کنند. درمان زخم یک فعالیت تیمی می‌باشد که متخصصین زخم، غدد، عفونی، ارتوپدی، جراحی عمومی این گروه را تشکیل می‌دهند و همکاری این متخصصین بهبود زخم را سرعت می بخشد.

قند خون افراد دیابتی و زخم دیابتی

وزن بیمار

اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش فشار در پا می‌شود که می‌تواند هنگام پوشیدن کفش مشکلاتی ایجاد کرده و منجر به تاول و بریدگی شود. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند.

اگر چاقی بیش از حد مانع کنترل سطح قند خون شما شود، پزشک می‌تواند شما را در مورد جراحی های کاهش وزن (مانند اسلیو معده) راهنمایی کند.

اضافه وزن و زخم پای دیابتی

دخانیات

سیگار و سایر محصولات دخانی مانند توتون و تنباکو حاوی مواد شیمیایی هستند که روند بهبودی زخم را کند می‌کنند و ممکن است از بهبود کامل زخم پا جلوگیری کنند. محصولات دخانی همچنین با مشکلات گردش خون مرتبط هستند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری شریانی اندام تحتانی را که باعث کاهش جریان خون در پاها می‌شود به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

ما در تلاشیم تا با تیم درمان زخم ترنم به بهبودی زخم های شما کمک کنیم و همچنین مهم ترین رسالت ما در این گروه توجه به آموزش پیشگیری از زخم پای دیابتی می‌باشد و امیدواریم بتوانیم در این مسیر همراه بیماران عزیز مبتلا به دیابت باشیم.
شما می‌توانید در صورت بروز هر گونه مشکلی در این زمینه با ما در ارتباط باشید.

کلینیک زخم ترنم با بروز ترین تجهیزات نظیر وکیوم تراپی، پی آر پی PRP، لایت تراپی و… آماده درمان زخم پای دیابتی در کلینیک و منزل شما می‌باشد.

تعیین وقت: 09396152545 – 02147623737

4.4/5 - (14 امتیاز)