زخم پای دیابتی و زمستان

زمستان و زخم پای دیابتی

برای افراد دیابتی قطعاً هوای زمستانی مناسب نیست و در واقع زمستان می‌تواند خطرات زیادی از جمله زخم پای دیابتی را به همراه داشته باشد.

زمستان سردی نزدیک است. حتی در زمستان های معتدل نیز سطح فعالیت ما کاهش می‌یابد و اغلب سطح استرس ما افزایش می‌‎یابد. در میان بسیاری از عوارض دیابت، نوروپاتی محیطی می‌تواند با هوای سرد پیچیده شود.

نوروپاتی محیطی در نتیجه آسیب عصبی است که اغلب باعث بی حسی و درد در دست ها و پاهای دیابتی ها و همچنین در سایر نواحی بدن می‌شود.

دیابتی ها به طور کلی درد نوروپاتی محیطی را احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش توصیف می‌کنند و همزمان کاهش حس را با احساس پوشیدن جوراب ساق بلند یا دستکش مقایسه می‌کنند.

نوروپاتی و زخم پای دیابتی

از دست دادن حس بیشترین دردسر را دارد. وقتی پاهای خود را حس نمی‌کنید، به احتمال زیاد متوجه مشکلی نمی‌شوید که ادامه دارد. دیابت باعث تغییراتی در پوست پای شما می شود.

مسئله این است که دیگر اعصابی که چربی و رطوبت را در پا کنترل می‌کنند کار نمی‌کنند، این امر از تعریق جلوگیری می‌کند و باعث خشک شدن شدید آن ها می‌شود. پوست ممکن است ترک بخورد و در صورت عدم مراقبت دقیق از آن می‌تواند به زخم تبدیل شود.

زخم های دیابتی اغلب در ناحیه پا یا زیر انگشت شست پا دیده می‌شوند. هر زخمی باید فوراً توسط پزشک معالجه شود.

برای محافظت از آن ممکن است به پانسمان های نوین، برخی کفش های مخصوص، بریس یا گچ مخصوص نیاز داشته باشد. برخی از زخم های شدید ممکن است به درمان اکسیژن هاپر بار (HBOT)، اوزن تراپی یا سایر روش ها که توسط متخصص زخم تشخیص داده می‌شود نیز نیاز داشته باشند. پینه می‌تواند مسئله مهمی در دیابت باشد. استفاده روزمره از سنگ پا می‌تواند به کنترل پینه ها کمک کند.

توجه: بهتر است سنگ پا را روی پوست مرطوب استفاده کنید و به دنبال آن یک لوسیون استفاده کنید. استفاده بیش از حد از لوسیون یا پماد می‌تواند منجر به عفونت قارچی شود.

خودتان اقدام به از بین بردن و تراشیدن پینه یا میخچه نکنید زیرا این امر می‌تواند منجر به زخم و عفونت شود. بهتر است تراشیدن پینه ها را به کلینیک های زخم و متخصصین این حوزه بسپارید تا از خطر ایجاد زخم جلوگیری کنید. اصلاح ناخن نیز به همین صورت است و بهتر است در کلینیک ها صورت گیرد.

عارضه دیگری که علیه دیابتی ها کار می‌کند گرفتگی شریان محیطی (PAD) است که تنگی یا انسداد رگ های خونی در پاها توسط رسوبات چربی است. این امر باعث گردش خون ضعیف در پاها می‌شود. گردش خون ضعیف می‌تواند موجب احساس سرما در پاهای شما شود.

به دلیل سرد بودن پاها شما نیاز خواهید داشت که آنها را گرم کنید اما وقتی نمی‌توانید گرما را در پاهای خود حس کنید، شروع به گرم کردن آنها با آب داغ، شوفاژ و بخاری می‌کنید که به علت مشکلات نوروپاتی و عدم وجود حس در کف پا بدترین و عمیق ترین سوختگی ها پدید می‌آیند.

بهترین راه برای کمک به برطرف کردن سرما پوشیدن جوراب گرم و کفش های مناسب است. بسیاری از سوختگی ها در افراد دیابتی در زمستان و به علت تلاش برای گرم کردن پاها اتفاق می‌افتد.

زخم پای دیابتی و زمستان

پیشگیری از زخم پای دیابتی در زمستان

چندین روش خوب برای مدیریت این وجه دیابت در زمستان و پیشگیری از زخم پای دیابتی وجود دارد:

  • ابتدایی ترین و مهمترین اقدام، پاهای خود را به طور منظم حداقل دو بار در روز بررسی کنید.
  • قند خون خود را به طور منظم چک کنید تا سطح قند خون شما کنترل شود زیرا سطح بالای گلوکز خون، مدیریت عفونت ها را دشوار می‌کند.
  • ورزش کمی باعث گرم تر شدن بدن و افزایش توانایی بدن در استفاده بهتر از انسولین می‌شود.
  • پاها را هیدراته کنید و از مرطوب کننده ها استفاده کنید. این کار به مشکل خشکی پوست کمک می‌کند.
  • در صورت بروز مشکلات، با متخصص خود مشورت کنید. درمان به موقع از بدتر شدن عفونت جلوگیری می‌کند.

کلینیک زخم ترنم با بروز ترین تجهیزات نظیر وکیوم تراپی، پی آر پی PRP، لایت تراپی و… آماده درمان زخم پای دیابتی در کلینیک و منزل شما می‌باشد.

تعیین وقت:  02147623737

4.6/5 - (9 امتیاز)