سوختگی با آب جوش

پانسمان سوختگی با آب جوش

[ez-toc]

سوختگی با آب جوش

اگر تا به حال یک فنجان نسکافه داغ درست کرده باشید یا ظرف های منزل را با آب گرم شسته باشید، ممکن است سوختگی با آب جوش را تجربه کرده باشید.

طبق اعلام بنیاد سوختگی آمریکا، سالانه بیش از 500000 سوختگی با آب جوش در ایالات متحده اتفاق می‌افتد. کودکان زیر 5 سال و افراد بالغ بالای 65 سال بیشترین خطر این سوختگی را دارند.

سوختگی با آب جوش می‌تواند باعث ایجاد درد و صدمه به پوست شود. این نوع سوختگی می‌تواند خطرناک باشد زیرا بافت ها و سلول های آسیب دیده را از بین می‌برد. در موارد جدی تر، این سوختگی می‌تواند موجب مرگ فرد شود.

سوختگی با آب جوش

 

علل سوختگی با آب جوش

سوختگی ها ممکن است تصادفی باشند، اما از بسیاری از آنها می‌توان جلوگیری کرد. مثلا: با ریختن یک نوشیدنی داغ روی پوست خود می توانید دستتان را بسوزانید.

بخار حاصل از فر یا مایکروفر نیز در صورتی که به آنها خیلی نزدیک باشید می تواند شما را بسوزاند.

 

علل سوختگی با آب جوش

 

عوارض ناشی از سوختگی با آب جوش

عوارض ناشی از سوختگی با آب جوش می‌تواند دردناک و خطرناک باشد.

شدت علائم شما به میزان سوختگی شما بستگی دارد. چهار نوع سوختگی بر اساس میزان آسیب به پوست شما وجود دارد:

  • سوختگی سطحی اپیدرم: این سوختگی روی لایه بیرونی پوست شما (اپیدرم) تأثیر می‌گذارد. ممکن است قرمزی، تورم و درد را تجربه کنید.
  • سوختگی سطحی پوستی: این سوختگی به لایه دوم پوست شما (درم) می‌رسد و بر انتهای عصبی، رگ های خونی و فولیکول های مو تأثیر می‌گذارد. ممکن است پوست شما به رنگ صورتی کمرنگ باشد و احساس درد و تاول های ملایمی خواهید داشت.
  • سوختگی با ضخامت جزئی:. مشابه سوختگی سطحی پوست، در این سوختگی، دو لایه اول پوست آسیب دیده است. سوختگی شما بسیار دردناک یا بدون درد خواهد بود. پوست شما قرمز و بدون رطوبت خواهد شد. همچنین ممکن است تورم و تاول را تجربه کنید.
  • سوختگی با ضخامت کامل: این نوع سوختگی خطرناک ترین است و هر سه لایه پوست شما (اپیدرم، درم و هیپودرم) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سوختگی با ضخامت کامل را می‌توان به عنوان سوختگی درجه سوم طبقه بندی کرد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

ممکن است تغییر بافت پوست را از صاف تا چرمی یا مومی تجربه کنید. پوست شما از بین می‌رود و سوختگی ممکن است بافت های شما را سیاه کند. اگر لرز را شروع کردید و یا اندازه سوختگی شما بیش از یک ناحیه ده سانتی متری را پوشانده است، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

عوارض ناشی از سوختگی با آب جوش

 

نحوه درمان سوختگی با آب جوش

  • بسیاری از سوختگی ها را می‌توان در خانه درمان کرد.
  • این نکات کمک های اولیه می‌تواند به شما در درمان سوختگی یا آسیب دیدگی آب جوش کمک کند:
  • برای جلوگیری از آسیب بیشتر، منبع گرما را بردارید.
  • آب خنک سرد را برای حداقل 20 دقیقه روی قسمت سوخته بگیرید. از یخ، آب یخ زده یا مواد چرب استفاده نکنید.
  • در طی این فرآیند، فرد را گرم نگه دارید تا دمای مناسب بدن حفظ شود.
  • اگر سوختگی بخش بزرگی از بدن را پوشانده است، خود را در آب خنک نکنید. این کار می‌تواند باعث شود گرمای بدن از بین برود و آسیب دیدگی را بیشتر کند.
  • هرگونه جواهرات یا لباس هایی را در نزدیکی ناحیه آسیب دیده بردارید تا دمای پوست کاهش یابد.
  • سوختگی را با یک باند مرطوب یا پارچه تمیز بپوشانید. در صورت امکان، منطقه سوخته را از سطح قلب بالاتر ببرید.
  • هیچ تاولی را نترکانید و جدا نکنید.
  • سوختگی های با آب جوش زمان لازم دارند تا بهبودی حاصل شود. در حالی که موارد خفیف ممکن است روزها طول بکشد ، موارد شدیدتر می تواند هفته ها طول بکشد تا کاملاً بهبود یابد.
  • اگر متوجه علائم شوک یا علائم عفونت شده اید، یا اگر سوختگی شما از ده سانتی متر (سه اینچ) بیشتر است ، به دنبال ویزیت پزشک متخصص زخم و سوختگی باشید.

 

جلوگیری از سوختگی با آب جوش

بسیاری از سوختگی های آب جوش قابل پیشگیری است. مایعات گرم مانند سایر مواد خطرناک به خصوص در مورد کودکان اطراف نیاز به توجه بیشتری دارند.

این نکات می‌تواند به جلوگیری از صدمات بیشتر کمک کند: قبل از قرار دادن کودک در وان، دمای آب را با دست یا آرنج خود آزمایش کنید. مایعات گرم را از دسترس کودکان دور کنید. در هنگام جوشاندن آب، کتری را از لبه دورتر قرار دهید.

نحوه درمان سوختگی با آب جوش در منزل

درمان زخم سوختگی با آب جوش

لطفا در صورت سوختگی از انجام درمان در منزل و کارهای غیر علمی (مالیدن آرد، سفیده تخم مرغ و…) بپرهیزید و در اسرع وقت به کلینیک های زخم و سوختگی یا مراکز درمانی مراجعه فرمایید و انجام درمان را به متخصصین این حوزه بسپارید.

کلینیک زخم ترنم با بروز ترین تجهیزات و مجرب ترین کادر پزشکی آماده درمان انواع زخم های سوختگی (سوختگی با آب جوش، سوختگی با بخار آب، سوختگی با اگزوز موتور، سوختگی با برق، سوختگی سرد و…) در کلینیک و منزل شما می‌باشد.

تلفن تماس جهت مشاوره با متخصص زخم:  02147623737

4.4/5 - (136 امتیاز)